"Een eeuw aan innovatie"
Een eeuw vol innovatie: 100 jaar Ivoclar

Hoofddorp, Nederland – 5 januari 2023

Sinds de oprichting is Ivoclar een van de wereldwijd vooraanstaande ondernemingen in de tandheelkundige industrie geworden en heeft het bedrijf permanent klantgerichte innovaties op de markt gebracht. In 2023 bestaat de onderneming 100 jaar en dat jubileum zal worden gevierd met als thema 'A Century of Innovation'.

Ivoclar werd in 1923 in het Zwitserse Zürich opgericht. In 1933 verhuisde het bedrijf naar het prinsdom Liechtenstein, waar het hoofdkantoor nog steeds is gevestigd. In de loop van de tijd ontwikkelde de voormalige tandenproducent zich tot een toonaangevende fabrikant van totaaloplossingen voor hoogwaardige tandheelkundige toepassingen. Het familiebedrijf groeide uit tot een wereldwijde marktleider in verschillende productsegmenten - bijvoorbeeld keramiekovens zoals de Programat-serie - door de levering van een uitgebreid aanbod van producten en systemen die speciaal zijn ontwikkeld voor tandartspraktijken en tandtechnische laboratoria. Met de introductie van een van de meest populaire producten uit de recente historie van Ivoclar - de hoogesthetische IPS e.max lithiumdisilicaat-glaskeramiek - werd in 2005 de 'Esthetische Revolutie' ingeluid. Vervolgens werd dit product over de hele wereld toonaangevend binnen dit segment. Ivoclar vestigde ook haar reputatie met de vervaardiging van hoogesthetische tandprotheses; overigens was dit ook de kernactiviteit toen het bedrijf werd opgericht en zo wordt het ontstaan verbonden met het 100-jarig jubileum.

100 jaar innovatie

Honderd jaar Ivoclar wordt geassocieerd met talrijke innovaties van wereldklasse, die door de jaren heen een grote invloed hebben gehad op de tandheelkundige sector.

Ivoclar kan bogen op een van de grootste en meest gerespecteerde research- en ontwikkelingscentra binnen de industrie. Het is dan ook niet onlogisch dat de onderneming 'A Century of Innovation' als jubileumthema heeft gekozen om haar innovatiedrang te benadrukken. Gevraagd naar de bedrijfsfilosofie van Ivoclar, geeft Diego Gabathuler, CEO van de Ivoclar Groep, de volgende uitleg: 'Ons succes is gestoeld op klantrelevante innovaties in combinatie met geïntegreerde systeemoplossingen, efficiënte toepassingen, voortreffelijke kwaliteit en consistente betrouwbaarheid evenals vertrouwen en een respectvolle samenwerking.' Hij voegt eraan toe:

'Onze focus ligt op een gezonde en prachtige smile, die de levenskwaliteit van mensen verbetert. En met dat doel leveren wij onze producten naar zo'n 130 landen.

Over de hele wereld hebben wij ongeveer 3.500 medewerkers, die zich permanent inspannen om ons aanbod van totaaloplossingen te optimaliseren; oplossingen die intelligente systemen omvatten en worden ondersteund door praktijkgerichte training en opleiding, uitgebreide after-sales support en klantcentrische service.'

In 2021 realiseerde de Groep - met meer dan 47 dochterondernemingen en vestigingen over de hele wereld inclusief productiebedrijven in Liechtenstein, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zweden, de VS en op de Filipijnen - op alle markten een recordgroei van de omzet van 842 miljoen CHF. Het boekjaar 2022 gaf ook een extra groei van de omzet te zien. 'Het 100-jarig jubileum van de Ivoclar Groep speelt zich af in een dynamische tijd. Niettemin weet ik zeker dat het bedrijf ook in de toekomst succesvol zal blijven', aldus Helmut Schuster, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Ivoclar Groep. 'Waarom ik daar zo zeker van ben? Omdat de ondernemingswaarden - respect, smile, focus, daadkracht en groei - diep binnen het bedrijf zijn geworteld, en worden nageleefd door de medewerkers en managers van Ivoclar, en bovenal door Christina en Christoph Zeller en de volgende generatie van de ondernemersfamilie.'

Hoogtepunten van het jubileumjaar

De tandheelkundige onderneming onderhoudt duurzame en vertrouwde zakelijke partnerships met leveranciers, klanten en universiteiten over de hele wereld. Net als de medewerkers van het familiebedrijf maken ze deel uit van één en dezelfde missie: Making People Smile. In het jubileumjaar 2023 kunnen ze uitkijken naar een reeks van speciale activiteiten en evenementen, die uiteenlopen van deelname aan vakbeurzen en verdere opleiding en training tot de opening van het nieuwe kantoorgebouw - compleet met bezoekers- en opleidingscentrum - van de hoofdvestiging in Liechtenstein. Met al deze activiteiten en evenementen wordt een eeuw innovatie benadrukt.

Meer informatie: www.ivoclar.com/100years

Over de Ivoclar Groep

De Ivoclar Groep, gevestigd in Schaan, Liechtenstein, behoort wereldwijd tot de toonaangevende aanbieders van geïntegreerde oplossingen voor kwalitatief hoogwaardige tandheelkundige toepassingen. Een uitgebreid aanbod van producten, systemen en diensten, intensieve R&D en een duidelijke focus op het gebied van training en educatie vormen de grondslagen voor het succes van de onderneming. Het bedrijf heeft 47 dochterondernemingen en vestigingen, levert producten in circa 130 landen en heeft ongeveer 3.500 medewerkers in dienst. Ga voor meer informatie over de Ivoclar Groep naar www.ivoclar.com

* Met het oog op de leesbaarheid zijn de taalkundige aanduidingen man, vrouw en divers (m/v/d) niet tegelijkertijd gebruikt. Alle verwijzingen naar personen gelden gelijkelijk voor alle genders.