Intuïtief & intelligent; de IoT-functionaliteit van de nieuwe Programat® ovens van Ivoclar  wordt enorm gewaardeerd

Schaan, Liechtenstein – 2 November 2021

Met de introductie van haar nieuwe serie Programat-ovens heeft Ivoclar het Internet of Things (IoT) ingevoerd in het moderne tandtechnische laboratorium. De pers- en keramische ovens van de nieuwste generatie zijn voorzien van intelligente IoT-functionaliteit; tandtechnici kunnen daarmee rekenen op gebruiksgemak en bedrijfszekerheid.

Ivoclar AG, een wereldwijd vooraanstaande leverancier voor de tandheelkundige industrie met een uitgebreid aanbod van producten en systeemoplossingen voor professionals op dit gebied, heeft in juni 2021 een nieuwe generatie Programat-ovens geïntroduceerd. Dankzij hun ongekend innovatieve eigenschappen, geavanceerde verbeteringen en modern design mogen deze pers- en keramische ovens al binnen korte tijd rekenen op de waardering van de klanten. In het bijzonder stelt de markt prijs op de progressieve IoT-functionaliteit (Internet of Things), die de effectiviteit en efficiëntie in de dagelijkse laboratoriumpraktijk verhoogt. Het Internet of Things koppelt fysieke objecten aan de virtuele wereld. Intelligente apparaten die zijn geïntegreerd in een IoT-netwerk, verwerken belangrijke informatie zonder menselijke tussenkomst en voorzien de gebruiker van statistische informatie. Aangezien de nieuwe Programat-serie is uitgerust met IoT-technologie, kunnen gebruikers ervoor kiezen om deze functie te activeren in hun nieuwe oven. Een voordeel van de IoT-functionaliteit is de permanente verfijning op basis van evaluatie van geanonimiseerde gebruiksgegevens. Dit betekent dat tandtechnici consistent hoogwaardige resultaten en geoptimaliseerde efficiëntie mogen verwachten van hun pers- en keramische ovens van de tweede generatie.

Internet of Things; slimme assistent voor tandtechnische laboratoria

Dankzij de koppeling van Programat-ovens met het IoT-netwerk profiteren tandtechnici van extra voordelen. Zo kan het Support Team van Ivoclar Vivadent dankzij de IoT-connectiviteit apparaatgerelateerde data gemakkelijker beoordelen en klanten sneller helpen. Klanten die een gebruikersaccount aanmaken, kunnen gebruikmaken van het volledige potentieel van de IoT-technologie. Ze kunnen zich aanmelden voor een gratis maandelijks overzicht van gebruiksstatistieken. Dankzij die overzichten beschikken gebruikers over uitgebreide relevante informatie, inclusief gebruiksgegevens (bijvoorbeeld bedrijfs- en bakuren), de resterende levensduur van het verwarmingselement, vacuümkwaliteit en de datum waarop de oven voor het laatst is gekalibreerd. Een verkeerslichtsysteem geeft de urgentie aan waarmee de individuele stappen voor onderhoud en optimalisatie moeten worden uitgevoerd. Gemakkelijk leesbare diagrammen bieden een overzicht van het gebruik van de oven, uitgedrukt in het aantal bakprocessen en de verhouding waarin de verschillende materiaalsoorten zijn gebruikt. Door in te loggen op hun klantaccount, kunnen tandtechnici hun apparaten en diensten gemakkelijk beheren, en eventuele vragen direct afhandelen. Alle gegevens die naar de server van Ivoclar Vivadent worden verzonden, zijn versleuteld en op het hoogste veiligheidsniveau beschermd tegen onbevoegde toegang door derden. Dit betekent dat tandtechnici bij gebruik van een Programat-oven met ingebouwde IoT kunnen profiteren van extra gebruiksgemak en een hoge mate van bedrijfszekerheid. Via maandelijkse rapporten blijven ze geïnformeerd over de meest recente status van hun oven.

Modelversies en beschikbaarheid

De Programat keramische oven is een intelligent apparaat voor hoogwaardige bakresultaten. Deze oven is leverbaar in drie uitvoeringen: P710 G2, P510 G2 en P310 G2. De Programat-persoven is het betrouwbare hulpmiddel bij uitstek voor precieze persprocessen. Dit model is leverbaar in twee versies: EP 5010 G2 en EP 3010 G2. Alle hierboven genoemde uitvoeringen zijn voorzien van geavanceerde IoT-functionaliteit en zijn vanaf juni 2021 beschikbaar op de markt.

Ivoclar, gevestigd in Schaan, Liechtenstein, behoort wereldwijd tot de toonaangevende aanbieders van geïntegreerde oplossingen voor kwalitatief hoogwaardige tandheelkundige toepassingen. Een uitgebreid aanbod van producten, systemen en diensten, intensieve R&D en een duidelijke focus op het gebied van training en educatie vormen de grondslagen voor het succes van de onderneming. Het bedrijf heeft 47 dochterondernemingen en vestigingen, levert producten in circa 130 landen en heeft ongeveer 3.500 medewerkers in dienst.