Met efficiënte esthetische resultaten zet IPS e.max Press de trend in de perstechnologie

Hoofddorp, Nederland – 15 december 2022

De Ivoclar Group, een van de wereldwijd toonaangevende fabrikanten van totaaloplossingen voor hoogwaardige tandheelkundige toepassingen, met een uitgebreid aanbod van producten en systemen voor tandartsen en tandtechnici, heeft een volledig nieuwe productiewijze voor tandheelkundige restauraties ontwikkeld. Door een revolutionair idee - het persen van restauraties uit volkeramische materialen - in praktijk te brengen, ontstond de perstechnologie. De perstechnologie - een mijlpaal binnen de minimaal invasieve esthetische tandheelkunde - wordt al jarenlang met succes toegepast bij klinische processen en maakt de productie mogelijk van restauraties die zich onderscheiden door hun voortreffelijke pasvorm, functionaliteit en esthetiek.

IPS e.max Press is de originele lithium-disilicaat glaskeramiek voor de perstechnologie. Dit materiaal is het resultaat van meer dan tien jaar research, ervaring en doorontwikkeling. De keramische materialen IPS e.max Press, Programat® persovens en het PrograPrint® 3D printsysteem zijn ontworpen voor een nauw samenspel. Gezamenlijk combineren ze alle eigenschappen die het verschil maken binnen de hedendaagse tandheelkundige technologie: efficiënte productie van restauraties, gekoppeld aan de kennis en het gevoel voor esthetiek van de tandtechnicus plus optimaal gecoördineerde digitale workflows om patiënten* net wat meer levenskwaliteit te bieden.

Pioniers in de digitale tandheelkunde

Digitalisering speelt tegenwoordig een grote rol binnen tandheelkundige technologieën en tandtechnische praktijken, en die impact zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar toenemen. Materialen en productieprocessen worden permanent doorontwikkeld. Workflows kunnen worden gestroomlijnd en efficiënter gemaakt door een aantal van de stappen te digitaliseren. Zo zorgen processen van gecoördineerde digitale stappen voor tijdsbesparing bij de vervaardiging van restauraties; dat betekent voor patiënten dat ze eerder kunnen beschikken over hun restauraties. Ondanks de vooruitgang van de digitale technologie blijven vakmanschap en kennis essentieel voor de vervaardiging van restauraties.

Inspirerende perstechnologie

Met IPS e.max Press levert Ivoclar keramische persmaterialen die voldoen aan hoge kwaliteitseisen en garant staan voor uitzonderlijk precieze en esthetische eindresultaten. Dankzij de hoge buigsterkte en fractuurweerstand van de materialen zijn minimaal invasieve restauraties mogelijk. De materialen zijn verkrijgbaar in verschillende translucentieniveaus en kleuren; daarom zorgen ze voor optimale flexibiliteit in tandartspraktijken en tandtechnische laboratoria. In combinatie met de Programat® G2 persovens levert Ivoclar alles wat nodig is voor een ongestoorde workflow, zodat tandtechnici en laboratoria kunnen profiteren van een ongeëvenaarde meerwaarde. De Programat persovens zijn betrouwbare hulpmiddelen voor laboratoria en tandtechnici dankzij diverse technische eigenschappen, waaronder de volautomatische persfunctionaliteit (FPF), automatische temperatuurkalibratie met dubbel bereik (ATK2), detectiesysteem voor scheurtjes (CDS), geoptimaliseerde software-userinterface en aanvullende IoT-functionaliteit. De keramische persworkflow kan gemakkelijk worden geïntegreerd in andere digitale workflows in laboratoria en praktijken. Al met al is de perstechnologie van Ivoclar - zelfs 30 jaar na de introductie - nog steeds toekomstbestendig en efficiënt. Zo kan het PrograPrint 3D-printsysteem ideaal worden opgenomen in alle conventionele keramische persprocedures. De 3D-printer (PrograPrint PR5) kan wasobjecten zoals inlays, onlays, kronen of bruggen printen om met behulp van een efficiënte digitale procedure te worden ingebed in de perstechniek. Op die manier kunnen gebruikers profiteren van de voordelen van additieve vervaardiging.

Winst is te plannen

Via efficiënte en productieve werkprocessen en een solide commercieel management waarborgen tandtechnische laboratoria hun vermogen om te investeren en levensvatbaar te blijven in de wereld van nu. De componenten van de perstechnologie van Ivoclar zijn optimaal op elkaar afgestemd om restauraties met een hoge mate van precisie te garanderen. Dankzij economisch efficiënte en effectieve productiemethoden kunnen tandtechnici profiteren van een hoge productiviteit, en tegelijkertijd hun investeringskosten in de hand houden. Ivoclar biedt de IPS e.max Calculator aan om de productiekosten van de gevraagde restauraties gemakkelijk - met slechts enkele klikken - te berekenen. Op die manier kunnen de winst en kosteneffectiviteit vóór aanvang van het werk in kaart worden gebracht; tevens is deze informatie nuttig voor de keuze van de juiste workflow.

Themabijeenkomst Perstechnologie 2022

In september 2022 organiseerde Ivoclar een digitaal evenement, dat ruim 2.000 klanten uit meer dan 75 landen trok. Acht tandheelkundige experts deelden hun ervaringen en bevindingen rondom 'Esthetiek, restauratietypes en klinische onderbouwing'. Geïnteresseerden kunnen de presentaties tot 28 februari 2023 op verzoek bekijken:

Ivoclar Online Dental Press Technology Summit 2022 : Ivoclar

Klik hier voor meer informatie over de IPS e.max Press Calculator

Meer informatie over de producten voor perstechnologie